![]() |
![]() "KROK PO KROKU" Autorski program profilaktyki uzależnieńOpis programuAdresat:Modułowa budowa programu umożliwia dostosowanie programu do potrzeb środowiska lokalnego. Moduł "Młodzież"Cel: wpływ na postawę uczestników programu wobec środków uzależniających poprzez oddziaływanie na emocje oraz sferę poznawczą. Przekaz informacji o procesie uzależniania się - tytułowe "Krok po kroku", przekaz informacji o konsekwencjach używania środków, ze szczególnym zwróceniem uwagi na eliminację z przekazu informacji mogących zachęcić potencjalnych użytkowników środków uzależniających. Dobór treści i forma prezentacji programu jest podyktowany mechanizmami ochronnymi psychiki osób zagrożonych uzależnieniem, a w szczególności skłonnością tych osób do odrzucania niewygodnych informacji. Program eksponuje mechanizmy samooszukiwania się ("mnie to nie dotknie") i zrzucenia odpowiedzialności za swoje życie na innych ludzi jako przyczyny popadania w uzależnienie. Istotnym składnikiem treści programu jest wywołanie u odbiorców zmiany sposobu myślenia o uzależnieniach - z myślenia akcentującego rolę środka uzależniającego ("uzależnienie od...") do rozumienia uzależnienia jako procesu psychologicznego i próby identyfikacji czynników tego procesu we własnej psychice. Na tym tle przedstawiono także uzależnienie od alkoholu. Takie usytuowanie problematyki alkoholowej pozwala prowadzić z młodzieżą otwartą dyskusję nt. alkoholizmu. Program obejmuje informacje o AIDS. Forma: spotkanie grupowe z wykorzystaniem środków aktorskich (odgrywane przez prowadzącego scenki), każdy uczestnik programu otrzymuje materiały. Po spotkaniu grupowym i zapoznaniu się z materiałami uczestnicy programu biorą udział w dyskusji, zadając pytania pisemnie (na kartkach). Materiały zawierają: broszurę "Krok po kroku", ulotkę o problematyce alkoholowej, przygotowaną specjalnie dla programu, wraz z informacjami o placówkach i organizacjach, gdzie uczestnik programu może się zwrócić o pomoc w sprawach uzależnień (narkomania, alkoholizm, współuzależnienie - grupy DDA, Al-ateen) w miejscu swojego zamieszkania. Czas trwania: ok. 2-3 godz. dla młodzieży szkół średnich, ok. 1,5-2 godz. dla gimnazjalistów. Podane czasy są jedynie orientacyjne: rzeczywisty czas trwania jest zależny od przebiegu dyskusji. Ewaluacja programu: możliwe zastosowanie schematu z posttestem mierzącym opinie o programie jego uczestników. Zdecydowanie preferuję jednak metodę sędziów kompetentnych (powołanych przez zleceniodawcę). Dla mnie najlepszą oceną jest atmosfera na sali i zaangażowanie uczestników w dyskusję. Z dotychczasowych doświadczeń w realizacji programu (ponad 20000 osób) wynika, że w dyskusji bierze udział ok. 1/3 uczestników. Podkreślić należy nikły odsetek pytań będących wygłupami, co wydaje się interesujące dla przyjętej metody prowadzenia dyskusji (kartki, zapewnienie anonimowości). Moduł "Szkoła"Cel: zapoznanie nauczycieli wszystkich typów szkół z zagadnieniami obejmującymi: typy środków uzależniających, rozpoznawanie działania środków, możliwości interwencji, proces uzależniania się, zagadnienia prawne, terapia uzależnień - placówki działające w mieście, profilaktyka uzależnień. Moduł "Rodzice"Cel: zapoznanie uczestników z zagadnieniami obejmującymi: profilaktyka uzależnień, rozpoznawanie działania środków uzależniających, możliwości interwencji, proces uzależniania się, gdzie szukać pomocy - placówki działające w mieście. Moduł "Samorząd"
![]() ![]() |